Ikona Presvätej Bohorodičky Ochrankyne – Pokrova

Ikona Presvätej Bohorodičky Ochrankyne – Pokrova

Pôvod ikony: Rusko, Vetka; 19. storočie; 53 x 44 cm

Sviatok: 1. október

Popis ikony: 

Ikona pochádza z mestečka Vetka, založeného v roku 1685 starovercami v Gomelskej oblasti v Rusku, v súčasnosti východná časť Bieloruska, ktoré sa od 18. storočia preslávilo významnou ikonopiseckou dielňou.

Táto ruská ikona z 19. storočia zobrazuje interiér blachernského chrámu s piatimi kupolami a zvonicou. Centrálne je na ikone zobrazená Božia Matka, obklopená archanjelmi. Archanjeli v polkruhu zľava doprava majú tieto mená: sv. archanjel Michal, sv. archanjel Rafael, sv. archanjel Jehudiel, sv. archanjel Salatiel, sv. archanjel Uriel, sv. archanjel Barachiel a sv. archanjel Gabriel. Bohorodička je zobrazená v celej postave stojac na tmavofialových kopovitých oblakoch. Ruky má pozdvihnuté v geste modlitby na spôsob Oranty, cez ktoré má prehodený ružový plášť. Odetá je v tmavomodrej tunike a bordovom maforiu, s panenskými hviezdami. Na hlave má kráľovskú korunu. Celá postava Bohorodičky je obklopená žiarivou mandorlou. Po stranách Božej Matky je v piatich radoch zástup svätých. Svätí zobrazení v spodnom rade kľačia na kopovitých tmavofialových oblakoch. V zástupe svätých po pravici Bohorodičky (vľavo z pohľadu diváka) kľačia v gestách modlitby prepodobní otcovia: prepodobný Antonín Pečerský, prepodobný Teodóz Pečerský, prepodobný Ján, autor spisu Rebrík, prepodobný Barlaám a prepodobný Alexander. Oproti, po ľavici Bohorodičky kľačia prepodobný Zosima Divotvorca, prepodobný Sabatios Divotvorca, prepodobný Paisij Veličkovský, prepodobný Efrém Sýrsky, prepodobná Mária Egyptská. V druhom rade sú po pravici Bohorodičky zobrazení títo proroci: sv. prorok Ján Predchodca (Krstiteľ), sv. prorok a kráľ Dávid, sv. prorok Mojžiš, sv. prorok Eliáš a sv. prorok Elizeus. Oproti nim sú v druhom rade zobrazení títo apoštoli: sv. apoštol a evanjelista Ján Teológ, sv. apoštol Peter, sv. apoštol Pavol, sv. apoštol Andrej a sv. apoštol Filip. V treťom rade sú po pravici Bohorodičky zobrazení títo biskupi: sv. Bazil Veľký, sv. Gregor Teológ, sv. Ján Zlatoústy, sv. Mikuláš Divotvorca, sv. mučeník Charalampés a sv. mučeník Blažej. Oproti nim sú v treťom rade prepodobní otcovia: prepodobný Nifont konštantínopolský patriarcha, prepodobný Sergej Radonežský Divotvorca, prepodobný divotvorca a nezištník Kýros, prepodobný divotvorca a nezištník Ján, prepodobný Myrón Divotvorca a prepodobný Martinián. V štvrtom a piatom rade sú po pravici Bohorodičky zobrazení mučeníci. Štvrtý rad začína sv. veľkomučeník Artemios, za ním pokračuje sv. mučeník a vyznávač Gurias, sv. mučeník a vyznávač Samónas, sv. mučeník a vyznávač Habib, sv. veľkomučeník Jakub Perzský, sv. divotvorca a nezištník Kozma, sv. divotvorca a nezištník Damián a sv. mučeník Bonifác. Oproti nim sú v štvrtom rade prepodobné matky a mučenice: prepodobná mučenica Eudokia, prepodobná mučenica Teodózia, prepodobná Xénia, prepodobná Eufrozínia, prepodobná mučenica Pelágia, sv. prvomučenica a apoštolom rovná Tekla, sv. mučenica Svetlana a sv. Pelágia. V poslednom piatom rade sa po pravici Bohorodičky nachádzajú títo mučeníci: sv. veľkomučeník a triumfátor Juraj, sv. veľkomučeník Demeter, sv. mučeník Ján vojak, sv. veľkomučeník Teodor Tyron, sv. veľkomučeník Panteleimón, sv. mučeník Flórus, sv. mučeník Laurus, sv. veľkomučeník Nikita. Oproti nim sú v piatom rade tieto sväté mučenice: sv. veľkomučenica Katarína, sv. veľkomučenica Barbora, sv. mučenica Agáta, sv. mučenica Glykéria, sv. prorokyňa Anna, sv. veľkomučenica Paraska nazývaná Piatok, sv. mučenica Tatiana a sv. mučenica Tomaida. Vo vrchnej časti vertikálnej osi ikony je pod klenbou brány blachernského chrámu zobrazená Novozákonná Trojica, kde na kopovitých oblakoch vo fialových odtieňoch sedí vľavo Boží Syn, Ježiš Kristus odetý v červenom kráľovskom odeve s kráľovskou korunou na hlave, ktorý žehná pravicou a v ľavici drží zatvorený evanjeliár. Oproti sedí Pán zástupov – Sabaot, zobrazený ako starec, ktorý v ľavici drží zrolovaný biely zvitok a v pravici ríšske jablko. Na hlave má kráľovskú korunu, okolo ktorej má osemcípu hviezdu. Pod ich nohami, pri boku a medzi nimi sú stvárnení šesťkrídly cherubíni v červenom odtieni. Nad nimi sa v kruhu vznáša Sv. Duch, v podobe holubice. V spodnej časti ikony sa nachádza ikonostas, pred ktorým na vyvýšenom ambóne stojí diakon, prepodobný Roman spevák. V pravej ruke drží orár a v ľavej rozvinutý biely zvitok s textom kondáku na sviatok Kristovho narodenia. Oproti Romanovi v ľavej časti ikony stojí sv. patriarcha Genadios a za ním sv. cisár Lev. Po ľavici sv. Romana v pravej časti ikony stojí sv. Andrej, blázon pre Krista, ktorý pozdvihnutou pravicou ukazuje na zjavenie sa Bohorodičky, rozprávajúc o tom so svojim učeníkom sv. Epifanom, stojacim vedľa neho. Za nimi stojí sv. cisárovna Teofánia. Nad cisárovnou sa pri ráme ikony nachádza samostatný výjav, ktorý zobrazuje Božiu Matku pri lôžku spiaceho sv. Romana vkladajúca mu do úst zvitok. Túto udalosť potvrdzuje csl. text vedľa výjavu, na ráme ikony: Prepodobnému Romanovi sa v noci vo sne zjavila Presvätá Bohorodička a vložila mu do úst zvitok, ktorý prehltol a stal sa spevákom kondákov. Vo vrchnej časti sa na ráme nachádza csl. názov ikony: Ѡбразъ Покрова Пресвятыя Богородицы – Obraz (ikona) Presvätej Bohorodičky Ochrankyne. 

Duchovné posolstvo: 

„To, čo slávime, je veľké tajomstvo nádeje a radosti pre nás všetkých: v Márii vidíme cieľ, ku ktorému kráčajú všetci, ktorí chcú spojiť svoj vlastný život s Ježišovým, ktorí ho chcú nasledovať, ako to urobila Mária. Tento sviatok hovorí teda o našej budúcnosti, hovorí nám, že aj my budeme blízko Ježiša v Božej radosti, a vyzýva nás, aby sme mali odvahu, aby sme verili, že sila Kristovho vzkriesenia môže aj v nás pôsobiť a urobiť z nás mužov a ženy, ktorí sa budú každý deň snažiť prežívať vzkriesenie, prinášajúc do tmy zla, ktoré je vo svete, svetlo dobra.“ (Benedikt XVI., Príhovor v Castel Gandolfe 15. augusta 2011)

Modlitba: 

„Tvoj presvätý plášť, Mária, je úctyhodnejší ako starozákonná archa. Je žiarivejší nad drahokam. A keď rozopneš svoje presväté oslávené ruky, milosrdne ochraňuješ tých, čo ťa dnes zvelebujú. Aj my ťa dnes oslavujeme na svojom zhromaždení.“ (Sedalen z utierne sviaku Pokrova)

„Ako ťa videl, Vládkyňa, ctihodný Andrej vysoko na oblakoch modliť sa spolu s archanjelmi prorokmi a apoštolmi i s nespočetným zástupom mučeníkov a prosiť svojho Syna a nášho Boha za mesto a verný ľud i prikrývať ich svojim svätým plášťom, tak ani teraz, prečistá a všetkými velebená Matka, neprestaň prosiť za vyvolené dedičstvo svojho Syna, ktoré oslavuje tvoj veľký sviatok.“ (Stichira na Chválach z utierne sviaku Pokrova)