Ikona Vstupu Presvätej Bohorodičky do chrámu

Ikona Vstupu Presvätej Bohorodičky do chrámu 

Pôvod ikony: Rusko; 17. storočie; 40 x 37,3 cm

Sviatok: 21. november

Popis ikony: 

Ruská ikona zo 17. storočia zobrazuje Bohorodičku vo veku troch rokov, ktorá vstupuje do jeruzalemského chrámu, aby naplnila sľub učinený jej rodičmi sv. Joachimom a Annou. Hlavná aktérka udalosti, Mária, je zobrazená v pravej dolnej časti ikony z pohľadu diváka, ktorá stojí na stupienku pred otvorenými dvojkrídlovými dverami chrámu. Pred ňou sa skláňa veľkňaz Zachariáš, ktorý k nej vystiera ľavicu na znak privítania, pričom pravicu má vystretú nad hlavou Márie v geste požehnania. Zvyšnú časť dolnej roviny ikony stvárňuje sprievod panien so zažatými sviecami. Na čele zástupu svedkov tejto radostnej udalosti stoja spravodliví rodičia Bohorodičky, gestá ktorých jasne vyjadrujú, odovzdanie Bohorodičky pre potreby chrámu a na službu Bohu. Pozadie ikony vypĺňa jeruzalemský chrám, v ktorého pravej časti, z pohľadu diváka, sedí na najvyššom stupienku, na tróne, Bohorodička Mária, kŕmená anjelom.

Duchovné posolstvo: 

Sv. Innocent, arcibiskup chersonský nás k životu s Bohom prostredníctvom duchovného života v chráme nabáda týmito slovami: „Chrám je Bohom ustanovená duchovná liečebňa. Každý z vlastnej skúsenosti vieme, že naša duša podobne ako telo, podlieha rôznym neduhom a že tieto neduhy aj keď sa mnohým zdajú bezvýznamné, sú krajne nebezpečné, pretože ak nie sú vyliečené, spôsobujú duši večné zatratenie. Pre uzdravenie duše pred hriešnym peklom nik nemohol nájsť prostriedok okrem samotného Boha. On sa zjavil prostredníctvom Božej milosti a ako nevyhnutný pre všetkých sa neobmedzene podáva všetkým. Kde? V chrámoch. Tu neustále vyviera prameň pre zdravie duše, životodarná Kristova krv a milosť Svätého Ducha..., (...) ak s vierou a láskou piješ z tohto prameňa, uzdravuješ sa na duši. Vedz, že v cirkvi sú lieky na všetky neduhy. Tomu, kto nie je zdržanlivý, sa predpisuje pôst, bdenie a modlitba; trpiacemu pýchou sa ohlasuje, odkiaľ sme boli vzatí a na čo sa premeníme, ako všetci ponížení hriechom a zbavení prvotnej vznešenosti; chorému závisťou sa pripomína, že všetky viditeľné rozdiely medzi ľuďmi jestvujú len v čase života na zemi a že v čase smrti zostane len jediný rozdiel – medzi dobrým a zlým; upadajúcemu do rozkoší sa poukazuje na večnosť, súd a Boží hnev pre tých, ktorí si pre svoje ‚hanebnosti odniesli zaslúženú odplatu za svoje poblúdenie‘ (Rim 1, 28). Môžeš opovrhovať prostriedkami ponúkanými cirkvou pre uzdravenia neduhov duše, no nemôžeš povedať, žeby boli neúčinnými, pretože v takomto prípade ťa z klamstva usvedčujú zástupy spravodlivých, ktorí ich užívali, obnovili zdravie svojej duše a z ľudí mŕtvych od hriechov sa stali chrámy živého Boha.“

 Modlitba: 

„Bola si zasvätená Bohu, ó čista, ešte pred svojim počatím. Teraz, keď si sa narodila na zemi priniesla si sa mu ako dar. Splnila si tak prisľúbenie svojich rodičov. Od detstva čistá, si bola daná do Božieho chrámu v sprievode žiariacich sviec ty, ktorá si Božím chrámom. Spoznali sme v tebe tú, čo prijala neprístupné Božské Svetlo. Skutočne veľký je tvoj príchod, jediná Božia snúbenica a vždy Panna.“ (Sedalen z utierne predsviatku Vstupu Presvätej Bohorodičky do chrámu, 20.11.)